Voeding en Ontgiften

Bewust, Gelukkig en Gezond                                                Column in De Uitstraling wk 42 2014
                                                                                                                                                                           

Herfst, een goede tijd om te ontgiften

De herfst komt er weer aan. Planten en bomen laten hun bladeren en vruchten los en paddenstoelen ruimen zoveel mogelijk dode resten op. Ook voor jou is het een goede tijd om ballast los te laten, zowel geestelijk als lichamelijk. Kijk eens terug op het jaar. Wat heb je gedaan, geleerd en wie hebben daarbij een rol gespeeld? Moet je nog wat verwerken of heb je alles al een plaats kunnen geven? Ook jij mag nu gaan loslaten, zodat je rustig van geest en schoon van lichaam de winter in kunt.

Wat doet ontgiften?

Het:  

  1.           herstelt het natuurlijke evenwicht in je lichaam, zodat je je weer gezond voelt 
  2.           leert je lichaam zijn eigen brandstof efficiënt aan te wenden (je kunt er van afvallen)
  3. .        levert alle nodige energie om optimaal te functioneren en opgelopen schade te herstellen
  4.         verlost je lichaam van alle bijwerkingen van minder gezonde gewoontes en zal je energiepeil verhogen
  5. .        reinigt je systeem, wat je ziet aan je huid en uitstraling 
  6.         verbetert de bloedcirculatie en je immuunsysteem
  7.         helpt je van eventuele cellulitis af te komen 

Hoe werkt het?

Een goed ontgiftings-programma is een combinatie van goede voeding en een optimale lichaamsverzorging. De Engelse Jane Scrivner ontwikkelde een effectief en praktisch 30-dagen programma:

Voedseladvies:

  1.            Omdat je lever en je nieren jouw ontgiftingsorganen zijn, begin je met deze te reinigen en te stimuleren. Dit kan door dagelijks minstens 2 tonica te nemen voor beide organen. Voor de lever bijv.: knoflook, blauwe druiven, wortel- en bietensap en venkel- of paardenbloemthee. Voor de nieren: heet water met honing, veenbessensap en meloen (los van je maaltijden). Verdeeld over de dag, drink je ca. 2 liter water.
  2.           Neem elke dag kelpsupplementen (bevat jodium), die je stofwisseling actief houden
  3.            Neem de eerste 2 weken voedingssupplementen, zodat je lichaam geen tekorten krijgt tijdens de gewenperiode aan je veranderde voedingspatroon
  4.           Eet drie maaltijden per dag
  5.           Neem bruine rijst, het is een van de meest (afval)absorberende koolhydraten en geeft meestal geen allergische reacties
  6.           Verder bestaan al je maaltijden uit fruit, groenten, sla, kruiden, vis, noten, peulvruchten, zaden en (geiten- of schapen-)kaas/yoghurt of veganistisch equivalenten.

Dagelijkse lichaamsverzorging:

  1.            Neem ‘s morgens een koude douche
  2.          Borstel je lichaam op een droge huid
  3.             Masseer ‘s morgens en ‘s avonds (een deel) van je lichaam met olie of lotion. Bijv: je gezicht en nek,  je handen en polsen of je voeten en kuiten.
  4.              Besteed 30 minuten aan lichaamsbeweging; wandel, fiets, zwem, dans, sport
  5.          Zit en sta rechtop zodat je organen ruimte houden en er geen spieren onnodig gespannen zijn
  6.            Zorg voor een rustige buikademhaling (in door je neus en uit door je mond), waardoor je optimaal ontspant
  7.           Maak positieve bevestigingen en voorstellingen en zeg/zie ze dagelijks
  8.              Relax tien minuten
  9.             (Glim)lach

Ook voor ontgiftingsadvies kun je bij een natuurgeneeskundig therapeut terecht.

 

Bloedgroep B, stabieler en gezonder                                 Column in De Uitstraling wk 34 2014

_______________________________________________________________________________

Uit onderzoek is gebleken dat onze bloedgroepgenen op celniveau invloed hebben op ons hele gestel. Als je leeft volgens de richtlijnen van je bloedgroep heb je, zeker in tijden van stress, meer weerstand. Als je gezondheid al te wensen over laat, kun je door je voeding en leefwijze aan te passen, je zelf-genezend vermogen vergroten en als persoonlijkheid stabieler worden.

De leefregels voor bloedgroep B

Met bloedgroep B heb je de genetische aanleg tot grote flexibiliteit en het vermogen om je te redden onder wisselende omstandigheden. Tegelijkertijd zijn veel mensen met groep B bijzonder gevoelig voor de gevolgen van het verlies van evenwicht. Onderzoek onder kinderen toonde veel concentratie- en geheugenproblemen aan (ADD). Wat zijn de adviezen als je bloedgroep B hebt?

Levensstijlstrategieën:

  • 1.    Eet gezond voor kracht en evenwicht  
  • a.    Verminder je koolhydraatbehoefte door 6 kleine maaltijden per dag te gebruiken i.p.v. drie grotere
  • b.    Eet wat eiwitten als je moe bent (noten, vis, vlees, bonen)
  • c.    Eet niet te weinig en sla geen maaltijden over, zeker niet als je veel lichaamsbeweging hebt
  • d.    Zorg dat je iets te eten bij je hebt als tussendoortje (dat geen of weinig suiker, tarwe of maïs bevat)
  • 2.      Ga bij voorkeur niet later dan 23.00u naar bed en slaap 8 uur of meer. Eventuele aanvulling van je voeding met Methylcobalamine (vorm van vitamine B12) kan je helpen om fit wakker te worden. Het verbetert de kwaliteit van je slaap en helpt helder daglicht zijn invloed uit te oefenen op je cortisolspiegel. 
  • 3.      Kies een vorm van lichaamsbeweging, die zowel je geest als je lichaam op proef stelt. Meditatieve bezigheden gecombineerd met bijvoorbeeld tennissen, vechtsporten, fietsen, wandelen of golfen zijn uitstekende vrijetijdsbestedingen.

Strategieën voor emotioneel evenwicht:

1.      Stel je aanleg vast; mensen met bloedgroep B zijn emotioneel complexer dan anderen, vaak onconventionele denkers en voelen zich niet op hun gemak met starre regels. Wat wil je? Visualiseer het en probeer het ook werkelijk te doen!

2.      Gebruik meditatie en visualisatie. Dat reduceert stress. Transcendentale Meditatie, Afwisselende neusademhaling, Tai-chi combineren concentratie met beweging en verlagen aantoonbaar de cortisolspiegel en de bloeddruk.

3.      Gebruik adaptogenen (planten die je fysiologie in balans brengen) om je stressrespons te verbeteren; bijv. Panax Ginseng, Siberische Ginseng, “Heilige Basilicum” en zoethout.

4.      Bestrijd stress met de juiste supplementen: o.a. Vitamine C, B (vooral 1, 5 en 6), zink, tyrosine en plantaardige sterolen en sterolinen (planten-“vetten”).

Dieet-advies:

Vermijd o.a.: kip, varkensvlees, ansjovis, gerookte zalm, mosselen, garnalen, ijs, smeerkaas

sesamolie, maïskiemolie, zonnebloemolie, cashewnoten, pijnboompitten, pinda’s, hazelnoten, tarwe, rogge, gerst, maïs, avocado, maïs, olijven, radijs, tomaat, rabarber, thee van aloë of linde gedistilleerd, mineraalwater en frisdranken

Heilzaam is o.a.: lam, kabeljauw, zalm, sojamelk, geitenmelk, olijfolie, tuinbonen, rijst, haver, bieten, kool, paprika, broccoli, wortelen, bananen, druiven, ananas, gember, ginseng, peterselie en groene thee.

Als je een volledig uitgewerkt advies wilt voor jezelf of je kind, kun je dat, bij bekendheid van je bloedgroep, krijgen bij een gespecialiseerd natuurgeneeskundig therapeut.

 

Bewust, Gelukkig en Gezond  door Annemiek van Nijnanten                                  De Uitstraling wk 22/2014                                                      natuurgeneeskundig therapeut

_________________________________________________________________________________________________

Voeding en bloedgroepen door de tijd heen.

In het leven van ons mensen, heeft voeding altijd een belangrijke rol gespeeld. Tijdens de eerste periode van menselijke aanwezigheid op aarde, in Afrika, leefden wij in kleine gemeenschappen in uiterst natuurlijke omstandigheden. Er moest flink gejaagd worden om voedsel te vergaren. We aten wat in de natuur te vinden was; wilde dieren, vruchten en noten. Als het wild verder trok, gingen we erachteraan om te kunnen blijven eten. Mensen hadden toen bloedgroep 0, die perfect paste bij deze manier van leven.
Toen de wildkuddes uitgeput raakten door het toenemend aantal mensen, waaierden we uit naar Europa en Azië. We settelden ons en vonden nieuwe bronnen van voedsel, door bebouwen van het land. We gingen in grotere gemeenschappen leven, meer koolhydraten eten en werden alleseters. Omdat we meer weerstand tegen infecties en bacteriën nodig hadden en het noodzakelijk was om voedingsstoffen uit koolhydraten volledig te benutten, ontwikkelde zich bloedgroep A, die hiervoor beter geschikt is.  

Tussen 15.000 en 10.000 v. C. trok een toenemend aantal mensen weg uit de gevestigde agrarische bloedgroep A-gemeenschappen en trok als nomaden door eindeloze, primitieve gebieden. Geleefd werd van vlees en zuivelproducten van gedomesticeerde koeien, geiten en schapen en van prooidieren. Bloedgroep B ontwikkelde zich en combineerde de sterke kanten van bloedgroep 0 en A; beter gebalanceerd en toleranter.  

Ongeveer 10 tot 15 eeuwen geleden dook bloedgroep AB op, wat nog steeds een zeldzaamheid is. Wat deze aanpassing in bloedgroep heeft veroorzaakt is nog niet duidelijk. Wel is te merken dat het een meer complex en grillig immuun- en verteringssysteem geeft. Het toont sterk de positieve en negatieve aspecten van bloedgroep A en B. 

Het Bloedgroepdieet.

Gebleken is dus, dat onze bloedgroepgenen zich aangepast hebben aan onze levensomstandigheden. Daardoor is onze kans om te overleven en gezond te blijven vergroot. Dat er nog heel wat externe factoren een rol spelen bij onze gezondheid, is duidelijk. Maar voor zover we er zelf invloed op uit kunnen oefenen, is door o.a. Dr. Peter D’Adamo, natuurgeneeskundige, onderzoeker en docent, veel ontdekt en uitgewerkt.

Zijn boek “Het Bloedgroepdieet, de leefregels” is één van de invloedrijkste gezondheidsboeken die ooit geschreven zijn. Het volgen van de optimale leefregels die passen bij uw bloedgroepgenen, kunnen zorgen voor stress-vermindering, emotionele stabiliteit en een gezonde spijsvertering.

Wat de diëten betreft, wordt aangegeven wat heilzame voedingsmiddelen voor u zijn, wat neutraal werkt voor uw gezondheid en wat u beter kunt vermijden. Voor alle soorten voedingsmiddelen wordt advies gegeven; vlees, vis, eieren en zuivelproducten, groenten, fruit, noten, granen, kruiden en dranken. Ook krijgt u een indicatie van hoeveelheden per maaltijd en de optimale frequentie per week.

Mensen die gezondheidsklachten hadden, fysiek en/of psychisch en die volgens hun bloedgroep zijn gaan leven, hebben er veel baat bij gehad.

Wilt u advies?

Wilt ú zich beter voelen, dankzij een praktisch eet- en leef-advies? Een natuurgeneeskundig therapeut die zich in het Bloedgroepdieet verdiept heeft, kan u hierbij helpen.